NEW RETRO SINGLE MOTORCYCLES

En los dos últimos años estamos viendo como los fabricantes presentan motocicletas sencillas inspiradas en modelos de hace 40 años. Y que hay más sencillo que un monociclíndrico?

In the past two years we are watching manufacturers present new simple motorcycles which are clearly inspired by models from 40 years ago. And what is simpler than a single cylinder?

Tal vez por la actual época de crisis que nos obliga a recortar en gastos como mantenimiento, neumáticos, gasolina o incluso el tipo de motocicleta que nos compramos, o a lo mejor por la creciente tendencia “revival”, el caso es que estamos asistiendo al nacimiento de un sector en si mismo: las monocilíndricas retro.

Ya llevan entre nosotros unos cuantos años modelos nostálgicos con más cilindros como las Ducati Sport Classic, Moto GuzziV7 Classic, la gama Triumph, Kawasaki W800…pero lo último es ir a por la sencillez mecánica, economía y ligereza de un único cilindro. Veamos lo que hay hasta la fecha:

Maybe because of the present crisis era, which forces us to save costs such as maintenance, tires, fuel or even our bike, or maybe because the growing revival design trend, the thing is we are witnessing the birth of a new motorcycle type itself: the retro single.

Two or more cylinder models such as Ducati Sport Classic, Moto GuzziV7 Classic, Triumph range, Kawasaki W800 have been for years among us, but the new trend is looking for simplicity, lightness and economy of a single cylinder. Let’s see what we have so far:

YAMAHA SR 400

single, monociclindrica, retro, classic, yamaha, sr 400

Esta reedición de la clásica SR 500 (que no se importó en España) podría haber sido la sustituta natural de la mítica SR 250 que tantas alegrías nos ha dado, pero juega muy en su contra su precio de 6.000 € , alto teniendo en cuenta sus 23 CV y que carece de arranque eléctrico. Nos encanta arrancar a patada, pero siempre debería ser una opción.

Yamaha, a través de su programa Yamaha Yard Built, se implica en la escena actual de customizadores “new wave”. Así podemos personalizar nuestra SR 400 con kits de Deus Ex Machina o Wrenchmonkees.

This re-edition of the classic SR 500 (not imported in Spain) could have been the natural substitute for the mythical SR 250 that gave us so many joys, but it is handicapped by its Price of 6.000 € , high bearing in mind its 23 horsepower and the lack of electric starter. We love kick start, but it always should be an option.

Yamaha, with the Yamaha Yard Built project, is getting involved in the current “new wave custom” scene. Thus, we can customize our SR 400 with kits from Deus Ex Machina or Wrenchmonkees.

single, monociclindrica, retro, classic, yamaha, sr 400, deus ex machinasingle, monociclindrica, retro, classic, yamaha, sr 400, wrenchmonkees, gibbonslap

ROYAL ENFIELD CONTINENTAL GT 535

single, monociclindrica, retro, classic, royal enfield, continental gt, ace cafe, cafe racer

single, monociclindrica, retro, classic, royal enfield, continental gt, cafe racer

Hace unos años, Royal Enfield la mostró como prototipo en el salón INTERMOT de Colonia. La reacción del público fue tan positiva que en Chennai (India) Se pusieron manos a la obra y finalmente en 2014 pudimos disfrutar de esta revisión del legendario modelo de Royal Enfield.

La base es un indestructible motor casi inalterado en los últimos 60 años, a excepción de la inyección electrónica, claro está. Por 6.650 € tendremos una interesante café racer de 29 CV.

Royal Enfield sigue teniendo además en su catálogo las diferentes versiones de la eterna Bullet 500.

A few years ago, Royal Enfield showed this bike as a prototype at the INTERMOT in Cologne. The response from the public was so good that they got down to work in Chennai, India, and finally this year we were able to ride this revisited legendary model from Royal Enfield.

The base es an ultra-reliable engine almost unchanged for the last 60 years – except for the fuel injection, of course. For 6.650 € we can have an interesting 29 horsepower café racer.

Besides, Royal Enfield is still offering the different versions of the eternal Bullet 500.

MASH FIVE HUNDRED 400

 

single, monociclindrica, retro, classic, mash, five hundred

La marca francesa empezó con una gama de pequeñas 125 de marcado carácter retro. Ahora tenemos también disponibles modelos de 250 y 400 cc. Con un más que tentador precio de lanzamiento de 3.995 € (hasta el 31 de Diciembre), la Five Hundred ofrece un diseño totalmente retro, un motor de inyección, 4 válvulas y 27 CV, con arranque eléctrico y a patada.

The French Brand started with a range of small retro styled 125 cc bikes. Now we have also available bigger displacement models, with 250 and 400 cc motorcycles. At a more than tempting launch Price of 3.995 € (until 31st of December), the Five Hundred offers a total retro design, a fuel injected 4-valve 27 horsepower engine and electric/kick starter.

SWM

Speedy Working Motors (SWM) es una marca italiana que triunfó en el off road en los años 70 y que cerró en 1984. Gracias a la colaboración entre el ingeniero Ampelio Macchi (Aprilia, Cagiva, Husqvarna) y el gigante chino Shineray, SWM volverá a fabricar motocicletas en Lombardía en 2015. En el pasado salón EICMA de Milán pudimos conocer los modelos que compondrán su catálogo, todos ellos con un motor diseño Husqvarna de 435 cc y con un peso por debajo de los 150 Kg:

Speedy Working Motors (SWM) is an Italian Brand with a glorious history in off road in the seventies, which closed down in 1984. Thanks to a joint venture between engineer Ampelio Macchi (Aprilia, Cagiva, Husqvarna) and Chinese giant manufacturer Shineray, SWM will produce motorcycles again in Lombardy in 2015. At the past EICMA show in Milan we could meet the models conforming the range, all of them with a Husqvarna design 435 cc engine and a weight under the 150 Kg barrier:

-La scrambler Silver Vasesingle, monociclindrica, retro, classic, swm, silver vase, scrambler

-La “naked” Gran Turismo 440single, monociclindrica, retro, classic, swm, gran turismo

-La café racer Gran Milano 440single, monociclindrica, retro, classic, gran milano, swm, cafe racer

-La café racer moderna Gran Milano 440 Specialsingle, monociclindrica, retro, classic, swm, gran milano special, cafe racer

 

Y si no nos convence ninguna de las anteriores, siempre podremos comprar una vieja Dominator y construir nuestra propia retro single, como ésta de nx650elsinore.blogspot.com:

And in case none of these persuade you, you can always buy an old Honda Dominator and build your own retro single by yourself, like this one by nx650elsinore.blogspot.com:

single, monociclindrica, retro, classic, honda, dominator, nx 650, street tracker

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s